Monday 26 October 2020

MANFAAT KESIHATAN BERJALAN DENGAN BERKAKI DI BATU

 

https://img.morefit.eu/Nutrition/Nutrition-Basics/444545025_56.jpg

Kali berikutnya anda berjalan-jalan di jalan batu besar, yakinlah bahawa kawasan yang tidak rata sebenarnya adalah kelebihan untuk kecergasan anda sendiri. Sekiranya anda melepaskan selipar, kaki dan badan anda akan mendapat senaman yang lebih baik. Permukaan jalan batu yang tidak rata biasanya digunakan untuk kesejahteraan sebagai “jalur refleksologi”, walaupun anda dapat memperoleh kesan bermanfaat yang sama dari jalan batu yang tidak rata.

Tutup kaki seseorang yang berjalan kaki tanpa alas kaki di atas kerikil di pantai.

Menurunkan Tekanan Darah

Menurut kajian tahun 2005 yang diterbitkan dalam “Journal of the American Geriatrics Society,” orang dewasa yang lebih tua yang kerap berjalan di permukaan batu karang menunjukkan bacaan tekanan darah lebih rendah daripada mereka yang berjalan di permukaan biasa atau tidak melakukan aktiviti fizikal. Kajian ini tidak membezakan antara berjalan dengan atau tanpa kasut. Perbezaan dapat dilihat setelah 16 minggu melakukan latihan biasa, dengan tiga jam berjalan kaki setiap minggu.

Meningkatkan Kecergasan Keseluruhan

Kajian yang sama yang mendapati tekanan darah rendah di kalangan mereka yang berjalan di atas batu juga melihat peningkatan ketara dalam kecergasan mental dan fizikal secara keseluruhan. Peserta kajian yang berjalan di permukaan yang tidak rata lebih dari 16 minggu mendapat skor kesihatan fizikal dan mental yang lebih baik. Sebagai tambahan kepada skor kecergasan objektif, penilaian subjektif peserta terhadap kecergasan mereka sendiri bertambah baik di antara mereka yang berjalan di permukaan yang tidak rata.

 

Merangsang Titik Refleks

Refleksologi adalah seni penyembuhan berdasarkan rangsangan titik-titik tertentu pada kaki, tangan dan telinga. Menurut prinsipnya, titik-titik tertentu di hujung kaki dihubungkan ke organ dan bahagian lain melalui badan. Sebilangan besar kerja refleksologi didasarkan pada rangsangan titik-titik tertentu dengan tangan, dengan ahli refleksologi yang berkelayakan mempelajari peta refleks kompleks dan bekerja dengan gaya tukang urut untuk merangsang titik-titik tertentu pada pesakit. Namun, prinsip-prinsip refleksologi juga telah diterapkan pada jalur refleksologi, yang pada dasarnya merupakan jalan batu dengan tekstur yang bervariasi. Berjalan di sepanjang salah satu jalan ini merangsang titik-titik refleks di kaki, mengimbangi aliran bertenaga badan. Jalannya lebih umum di Asia daripada di barat, walaupun taman dan sekolah barat seperti Universiti Bastyr memasangnya, kerana minat terhadap refleksologi merebak.

 

Otot Kaki Bekerja

Hanya dengan berjalan kaki tanpa alas kaki, anda sudah dapat melakukan latihan yang lebih teliti daripada jika anda tinggal di loafers anda. Menurut kajian yang diterbitkan dalam jurnal podiatry “The Foot” pada tahun 2007, kaki orang menjadi kurang sihat, semakin mereka memakai kasut. Kajian membandingkan kaki orang Sotho, Zulu dan Eropah, melihat kedua-dua contoh moden dan kaki kerangka berusia 2.000 tahun. Siasatan mendapati bahawa orang Eropah moden, yang paling sering memakai kasut, mempunyai kaki yang paling tidak sihat dari mana-mana kumpulan. Sekiranya anda berjalan kaki tanpa alas kaki di batu-batuan, anda memberi peluang pada kaki anda untuk menggunakan set otot sepenuhnya yang terlibat dalam langkah manusia semula jadi, berguling dari pukulan tumit lembut ke arah push-off dengan jari kaki.

No comments:

Post a Comment